آخرین خبر از بدرقه و تشییع پیکر دکتر احسان اشراقی

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/قزوین پروفسور احسان اشراقی، تاریخدان و پژوهشگر، که باستانی پاریزی از او با عنوان شیخ المورخین ایران یاد نموده است، در سن 92 سالگی درگذشت، مراسم تشییع اشراقی شنبه آینده در دانشگاه تهران و یکشنبه در قزوین برگزار خواهد شد.

آخرین خبر از بدرقه و تشییع پیکر دکتر احسان اشراقی

محمدعلی حضرتی، از شاگردان احسان اشراقی ضمن اشاره به خبر درگذشت این استاد برجسته دانشگاه تهران، نویسنده، پژوهشگر و مصحح متون کهن تاریخی، به خبرنگاران گفت: دو ماه بود که دکتر اشراقی به خاطر عارضه ریوی و عوارض دیگری مانند قلب، مغز و پروستات در بیمارستان بستری بودند بعد از مدتی به منزل منتقل شده و از هفته گذشته با کاهش سطح هوشیاری ابتدا در بیمارستان مهر و سپس در بیمارستان مسیح دانشوری که بیمارستان تخصصی ریه است تحت نظر بودند.

وی ادامه داد: در این مدت سطح هوشیاری دکتر فرایند کاهشی داشت تا اینکه ظهر امروز بیست و چهارم دی ماه دچار ایست قلبی شده و با وجود کوشش پزشکان در نهایت دکتر اشراقی چشم از دنیا فرو بست.

این نویسنده اعلام کرد: دکتر اشراقی یکی از ستون های فرهنگی ما و ادامه استادان تاریخ و فرهنگ ایران بود، وی شخصیتی دانشور، فرهیخته، شجاع، خوش فکر و آینده نگر داشت.

وی با اشاره به اینکه دکتر اشراقی از معدود قزوینی هایی بود که همه جا حتی در فرانسه اعلام می کرد که یک قزوینی است، اعلام کرد: ایشان به خاطر علاقه ای که به قزوین داشت، وصیت کرد که در قزوین به خاک سپرده گردد، البته روز شنبه مراسم تشییع و خداحافظی با پیکر دکتر در دانشگاه تهران انجام خواهد شد و مراسم تشییع پیکر او روز یکشنبه در قزوین خواهد بود که جزئیات آن اطلاع رسانی می گردد.

حضرتی گفت: دکتر اشراقی در شهریور 1307 در قزوین به دنیا آمد و در 92 سالگی چشم از دنیا فرو بست، وی متون دشواری همچون نقاوه الآثار فی ذکر الاخیار (افوشته ای نطنزی) خلاصه التواریخ (قاضی احمد قمی) تاریخ سلطانی (استرآبادی) جنّات عدن (عبدی بیک شیرازی) را تصحیح و منتشر نموده است و آخرین اثر وی با عنوان افضل التواریخ (فضلی خوزانی) در هفته جاری توسط انتشارات میراث مکتوب منتشر شد.

وی اضافه کرد: ترجمه کتاب های نقش ترکان آناتولی در تشکیل و توسعه دولت صفوی (فاروق سومر)، سفرنامه کنت دوسرسی، ویرایش و به گزینی تاریخ بیهقی، هنر و جامعه در دنیا ایرانی و دهها مقاله علمی در نشریات تخصصی داخلی و خارجی از دیگر آثار اوست.

این پژوهشگر در خاتمه توضیح داد: قزوین یک شخصیت ممتاز و سرمایه بزرگی را از دست داد، در سال 82 در مراسم بزرگداشت دکتر اشراقی پیشنهاد دادم که شایسته است یک مرکز علمی یا خیابان در زمان حیات ایشان به نام او نامگذاری گردد که این اتفاق نیفتاد و قزوین در زمان حیات دکتر اشراقی قدرشناس خوبی برای ایشان نبود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 19008

به "آخرین خبر از بدرقه و تشییع پیکر دکتر احسان اشراقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین خبر از بدرقه و تشییع پیکر دکتر احسان اشراقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید