ایجاد زنجیره تولید گیاهان دارویی

به گزارش بلاگ پو، فاطمه کاظمی- همدان ـ خبرنگار: این روزها در همدان هفدهمین نمایشگاه گیاهان دارویی، ماهیان زینتی و ادوات باغبانی همراه با دهمین نمایشگاه هدایا و یادگاری برپاست.

ایجاد زنجیره تولید گیاهان دارویی

مسئولان استان معتقدند همدان در زمینه کشت گیاهان دارویی و همچنین گل ها و گیاهان زینتی حرف های بسکمک برای گفتن دارد. در حال حاضر 400 نوع گیاه دارویی در استان کشت می شود و 8/7 درصد زمین های زیر کشت استان به کشت گل ها و گیاهان زینتی اختصاص دارد. یک میلیون و 537 هزار گل شاخه بریده، 946 هزار گیاه آپارتمانی، 2 میلیون و 100 هزار بوته گیاهان فصلی و 236 هزار بوته درخت و درختچه زینتی میزان فراوری گل و گیاه استان را در سال گذشته تشکیل می دهند.

  • استان فعال در کشاورزی

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان می گوید: استان همدان استانی فعال در بخش کشاورزی است و نزدیک به 9/4 میلیون تن فراوری در این بخش دارد که رقم قابل توجهی محسوب می شود. می توان گفت بخش کشاورزی استان همدان یکی از بخش های فعال اقتصادی این استان است. شهرام پرورش بیان می کند: 115 بهره بردار در این بخش فعالیت می کنند که 5/27 درصد اشتغال استان و 4/2 درصد از ارزش افزوده کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده اند. از 9/4 میلیون فراوریی که در بخش کشاورزی داریم 5/74 درصد مربوط به بخش زراعت، 1/15 درصد مربوط به بخش باغبانی و 4/10 درصد مربوط به بخش دام و طیور است. وی ادامه می دهد: این آمار و ارقام نشان می دهد با وجود این که همدان 5/2 درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص داده، اما 5/4 درصد از فراوری کشاورزی کشور را از آن خود کرده است.

بنابراین با وجود این که همدان وسعت زیادی ندارد، در فراوری توانسته است بخش عمده ای را به خود اختصاص دهد. این مقام مسئول با بیان این که ایران هفدهمین فراوریکننده گل و گیاه در دنیا محسوب می شود، می افزاید: با وجود این متاسفانه ایران در بازار صادراتی رتبه 107 را دارد و نیاز است فعالان اقتصادی در کشور و استان در بخش بسته بندی، صادرات و دیگر بخش های مربوط به کشت گل و گیاه فعالیت جدی تری داشته باشند. 4 تا 5 شاخه گل رز می تواند به اندازه یک بشکه نفت برای کشور عایدی داشته باشد و ما به دنبال این هستیم که فعالیتمان را در زمینه گل و گیاه چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی افزایش دهیم.

  • توسعه گلخانه ها

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان درباره وضعیت گلخانه های استان می گوید: از آنجایی که یکی از برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان توسعه گلخانه هاست تا پایان سال 97 حدود 107 هکتار گلخانه در همدان وجود داشته که نسبت به سال 92 حدود 43 هکتار افزایش یافته است. طبق برنامه ریزی اجرا شده تا 3 سال آینده 210 هکتار گلخانه در استان راه اندازی خواهد شد که به صرفه جویی در مصرف آب، افزایش فراوری و همچنین فضای فراوری در گلخانه ها از نظر سم، کود و سایر نهاده های لازم برای رشد گیاه کمک شایانی خواهد کرد. به موضوع حفظ محیط زیست نیز توجه می شود. وی با بیان این که 18 میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب حاصل فعالیت 107 هکتار گلخانه در استان است، توضیح می دهد: با توسعه گلخانه ها صرفه جویی در مصرف آب که چالش بزرگ کشور ماست، مدنظر قرار خواهد گرفت. به ازای هر هکتار گلخانه ای که در استان راه اندازی شود برای 11 نفر اشتغال مستقیم و برای بیش از 30 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

  • 20 واحد فعال

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان درباره واحدهای فعال در حوزه فراوری گل و گیاه نیز اظهار می کند: طبق آمار سال 97 حدود 20 واحد فراوریی در این زمینه فعالیت دارند که 7 تا 8 هکتار را به خود اختصاص داده اند. از این رقم 4/4 هکتار در گلخانه و 4/3 هکتار نیز در فضای باز فعالند. پرورش می افزاید: یک میلیون و 537 هزار گل شاخه بریده، 946 هزار گیاه آپارتمانی، 2 میلیون و 100 هزار بوته گیاهان فصلی و 236 هزار بوته درخت و درختچه زینتی میزان فراوری گل و گیاه استان را در سال گذشته تشکیل می دهند.

  • کشت زعفران

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان این که همدان در زمینه فراوری گیاهان دارویی سابقه بالایی دارد، می گوید: برنامه ما این است که تا پایان سال 98 حدود 200 هکتار زمین زیر کشت زعفران داشته باشیم، چراکه طبق منابع موثق بنیان کشت این گیاه دارویی در شیب جنوبی دامنه الوند و جورقان گذاشته شده است پس همدان ظرفیت بالایی در این زمینه دارد. حالا این که چرا کشت زعفران در استان ما توسعه پیدا نکرده باید گفت گیاه زعفران در مناطق با خاک فقیر و کم آب قابل کشت است و بنابراین در دیگر استان ها اقبال بیشتری به کشت آن شده و در همدان به کشت محصولات پایدارتر توجه شده است. پرورش یادآور می شود: ایجاد زنجیره های فراوری در زمینه کشت گیاهان دارویی از دیگر برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان همدان است. بدین ترتیب می توانیم محصولاتی مانند زعفران و گل محمدی را به صورت زنجیره ای در استان فراوری کنیم و بسته بندی، صنعت و صادرات را نیز مدنظر داشته باشیم.

  • رازیانه

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان تصریح می کند: نکته قابل توجه این که رازیانه استان همدان به سایر کشورها صادر می شود و می توانیم این گیاه را صرفا به صورت خام صادر نکنیم و عطر و سایر اسانس هایی را که از رازیانه گرفته می شود در استان فراوری کنیم. بیش از 50 درصد گشنیز کشور در همدان فراوری می شود که نهاوند در این زمینه سرآمد است و شهرستان های تویسرکان و اسدآباد نیز در این زمینه حرف های بسکمک برای گفتن دارند.

پرورش ادامه می دهد: همدان در زمینه کشت گیاهان دارویی حرف های بسکمک برای گفتن دارد و بیش از 400 نوع گیاه دارویی به صورت سنتی و صنعتی در این استان کشت می شود. امیدواریم کشاورزی استان با وضعیت مناسبی که دارد حفاظت از خاک و آب، پایداری فراوری و فراوری محصول سالم را مدنظر داشته باشد کما این که میانگین مصرف سموم استان پایین تر میانگین کشوری است. این مقوله به حفاظت از محیط زیست کمک بسکمک خواهد کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13580

به "ایجاد زنجیره تولید گیاهان دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد زنجیره تولید گیاهان دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید