به یاد بازیگری که می گفت از مرگ قِسِر در رفته ام

به گزارش بلاگ پو، یک سال از درگذشت داریوش اسدزاده می گذرد؛ بازیگری که دوست داشت عمرش به یک قرن برسد ولی با این حال فکر می کرد همین که برخلاف بسیاری از هنرمندان به 90 سالگی رسیده، به نوعی قِسِر در رفته است.

به یاد بازیگری که می گفت از مرگ قِسِر در رفته ام

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، سوم شهریور سال 1398 بود که این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در سن 96 سالگی در منزل خود درگذشت و در حالی که بارها آرزو نموده بود به صد سالگی برسد، این جهان را با خاطرات و یادگاری هایی که به جا گذاشته، ترک کرد.

  • نزدیک بود زیر ماشین رضا شاه بروم

او که زاده سال 1302 بود و وقتی می خواست خاطراتی را از زندگی اش تعریف کند از جنگ جهانی اول آغاز می کرد، معتقد بود گذشته را هیج وقت نمی توان فراموش کرد و همین گذشته و آثار ساخته شده در آن موقع است که سبب می گردد امروز بتوان کارهای خوبی را انجام داد.

  • داریوش اسدزاده درگذشت

اسدزاده آن طور که خودش می گفت، در دوران تحصیل پس از انتها مدرسه به تئاتر می رفت و سیاهی لشگر اجراها می شد. بعدها از 20 سالگی وارد عرصه بازیگری شد و تا سال ها نقش های مختلف و ماندگاری را بازی کرد.

این بازیگر چند سال قبل گفته بود: سینما در این روزها برای جوان ها است و دیگر کسانی مثل من که مویی و ریشی سپید نموده و آرد خود را الک نموده اند چندان جایی ندارند بجز چند نفر مثل نصیریان و رشیدی و مشایخی و ... که البته در این چند سال گذشته بعضی از همان هنرمندانی که او مثال می زد از جهان رفته اند.

او در یکی از آخرین مصاحبه هایش با ایسنا که به بهانه بزرگداشت اش در جشن خانه سینما انجام شد، گفته بود: من سینما را از سال 1327 و تئاتر را از سال 1320 آغاز کردم. از افرادی که در آن موقع کار را با هم آغاز کردیم، هیچ کدام فکرش را هم نمی کردیم که تا اینجا برسیم. در واقع هیچ کس نمی تواند آینده خود را پیش بینی کند. اما فکر نمی کردم تا به این اندازه در کار سینما و تئاتر پیشرفت کنیم با این وجود به نظرم هنوز هم کم است و جا دارد تا بیشتر از این جلو برویم.

اسدزاده در شرح ورودش به بازیگری گفته بود: من در سال 1320 به هنرستان رفتم. علتش هم این بود که به کار تئاتر علاقه زیادی داشتم البته تئاتر حرفه ای را خیلی خوب نمی شناختم و آن را از سیاه بازی شناخته بودم. یادم است که پدرم من را برای تماشای سیاه بازی می برد و به این ترتیب این امر باعث علاقه و عشق من به تئاتر شد. وقتی هم که تحصیلاتم تمام شد و وارد هنرستان هنرپیشگی شدم پدرم خیلی با کارم مخالف بود، بالاخره با اصرارهای پی در پی و با وجود ناراحتی او، کار را ادامه دادم و جزو هنرپیشه های پیروز روز هم شدم.

این هنرمند همان زمان تاکید نموده بود که بسیاری از خاطرات خود را به نگارش درآورده و با توجه به دوران زندگی و فعالیت او اطلاعات ارزشمندی از زمان های قدیم بویژه در تئاتر باید مستند شده باشد.

داریوش اسدزاده سال ها در مقام بازیگر، نویسنده و کارگردان در تئاتر تهران (نصر) فعالیت کرد و در دهه 40 و 50 شمسی در بیش از 50 فیلم سینمایی ایفای نقش کرد. او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرد و در سال 1365 پس از 10 سال اقامت در آمریکا بازگشت و در دو سریال سمندون و خانه سبز و فیلم های سینمایی زیادی مثل دو نیمه سیب، همسر، قلاده های طلا، یتیم خانه ایران، زمان از دست رفته و بوی کافور عطر یاس بازی کرد. آخرین فیلم او حکایت دریا به کارگردانی بهمن فرمان آرا بود که مدتی قبل اکران آنلاین شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 32863

به "به یاد بازیگری که می گفت از مرگ قِسِر در رفته ام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به یاد بازیگری که می گفت از مرگ قِسِر در رفته ام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید