جواز کسب و مراحل دریافت آن

به گزارش بلاگ پو، تاسیس هر نوع محل کسب و واحد صنفی و اشتغال به هر نوع حرفه، مستلزم داشتن صلاحیت و پروانه از اتحادیه صنفی مربوط خواهد بود. در غیر این صورت فعالیت افراد، غیرقانونی محسوب می گردد.

جواز کسب و مراحل دریافت آن

تاسیس محل کسب و اشتغال به هر نوع حرفه ای، مستلزم داشتن پروانه کسب مربوط به آن است. برای دریافت جواز کسب باید مراحل مختلفی طی شود. در خبرنگاران مراحل دریافت پروانه کسب توضیح داده شده است.

مزایای جواز کسب

جواز کسب مجوزی است که طبق مقررات قانون نظام صنفی، به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه، برای مکان یا وسیله کسب مشخص به متقاضی داده می شود. پروانه اشتغال، گواهینامه مهارت انجام کار فنی است که توسط مراجع ذی صلاح، صادر خواهد شد. تاسیس هر نوع محل کسب و واحد صنفی و اشتغال به هر نوع کسب و حرفه، مستلزم داشتن صلاحیت و پروانه از اتحادیه صنفی مربوط خواهد بود. در غیر این صورت فعالیت افراد، غیرقانونی محسوب می شود.

مراحل دریافت جواز کسب

پروانه کسب موقت فقط برای یکبار صادر می شود و مدت اعتبار آن یک سال است.

1. مراجعه به اتحادیه مربوطه

2. تسلیم تقاضای کتبی

3. دریافت رسید

تکالیف اتحادیه

اتحادیه موظف است نظر خود مبنی بر رد یا قبول تقاضا را تا 15 روز به صورت کتبی اعلام کند. عدم اعلام نظر به منزله پذیرش تقاضا است.

مراحل بعد از قبول شدن تقاضا توسط اتحادیه:

1. تکمیل مدارک اتحادیه ظرف حداکثر سه ماه

2. تسلیم مدارک به اتحادیه

3. صدور جواز کسب از طرف اتحادیه ظرف مدت 15 روز

انتقال پروانه کسب

در صورتی که دارنده پروانه کسب بخواهد محل کسب خود را به دیگری واگذار کند، باید درخواست کتبی خود را به اتحادیه تسلیم کند. اتحادیه در صورتی که فرد معرفی شده را واجد شرایط قانونی بداند با رعایت سایر مقررات، پس از ابطال پروانه کسب قبلی، پروانه جدیدی به نام فرد معرفی شده صادر می کند. در صورت درخواست صاحب پروانه مبنی بر تغییر پروانه جواز کسب به حرفه ای دیگر، علاوه بر طی مراحل قانونی، استعلام و تسویه حساب از اتحادیه قبلی ضروری است و عدم پاسخگویی اتحادیه قبلی ظرف 15 روز پس از تاریخ استعلام به منزله نظر موافق تلقی می شود.

پروانه کسب برای مشاغل تخصصی

مشاغل تخصصی نیاز به مجوزهای خاص دیگری علاوه بر پروانه کسب دارند مانند پروانه تخصصی و فنی، گواهینامه ای که برای انجام دادن کارهای تخصصی یا فنی و به وسیله مراجع ذی صلاح صادر می شود.

اگر متقاضی واجد شرایط لازم برای دریافت پروانه تخصصی و فنی نباشد، حضور یک شاغل دارنده پروانه تخصصی و فنی در واحد صنفی برای صدور پروانه کسب مشروط، به نام متقاضی کافی است. برای مثال اشتغال به شغل مشاور املاک، منوط به داشتن پروانه کسب از اتحادیه مربوط و پروانه تخصصی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

چگونگی اعتراض به عدم صدور پروانه کسب

چنانچه اتحادیه درخواست متقاضی پروانه کسب را رد یا از صدور پروانه کسب خودداری کند، باید مراتب را با ذکر دلایل مستند به طور کتبی به متقاضی اعلام کند. در صورتیکه متقاضی به آن معترض باشد، می تواند اعتراض خود را ظرف 20 روز از تاریخ دریافت پاسخ به طور کتبی به مجمع امور صنفی مربوطه ارائه دهد. اتاق اصناف مکلف است ظرف مهلت قانونی و مقرر به اعتراض متقاضی رسیدگی و نظر نهایی خود را اعلام کند.

پروانه کسب در چه صورتی باطل می شود؟

جواز کسب مربوط به محل جغرافیایی مشخص و فرد مشخصی است. نمی توان جواز را به کسی دیگر واگذار کرد یا جغرافیای محل را تغییر داد. حال آنکه اگر محل واحد صنفی تغییر کند جواز هم باطل می شود. به گفته قانونگذار در مقابل هر گونه تغییر شغل، محل و شخص باید پروانه کسب نیز تغییر کند. البته اگر صاحب پروانه فوت کند ورثه اش دو سال وقت دارند برای دریافت پروانه جدید اقدام کنند. در غیر این صورت پروانه از درجه اعتبار ساقط است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مشاعلی که می توان در واحد مسکونی انجام داد مشاغلی که می توان در واحد های مسکونی دائر کرد؟ را مطالعه کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: پیام دلتا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23475

به "جواز کسب و مراحل دریافت آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جواز کسب و مراحل دریافت آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید