مستند منوچهر مشیری از بدرالزمان قریب را ببینید

به گزارش بلاگ پو، پرتره زنده یاد بدرالزمان قریب بانوی پژوهنده فرهنگ ایران در سامانه ویدئوی درخواستی هاشور قابل مشاهده است.

مستند منوچهر مشیری از بدرالزمان قریب را ببینید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن عرض تسلیت به خانواده زنده یاد دکتر بدرالزمان قریب و جامعه فرهنگی کشور، به اطلاع می رساند که در سال 94 مستند- پرتره ای از این بانوی فرهیخته با عنوان با زبان خاموش را تهیه نموده که پژوهش و کارگردانی آن برعهده استاد منوچهر مشیری بوده است.

این مستندساز پیشکسوت در گفتگویی پیرامون این شخصیت فرهنگی اظهار کرد: دکتر بدرالزمان قریب همیشه به بانوی پژوهنده فرهنگ ایران باستان شهرت داشته؛ از چهره های ماندگار کشور بوده و زندگی خود را وقف خدمت به فرهنگ و زبان ایران باستان و گسترش زبان فارسی نموده است. من در مستند با زبان خاموش سعی کردم معرفی ایشان به شکل کلیشه ای و با بیانی زندگی نامه ای روایت نشود، بلکه علاوه بر ارائه یک شناخت کلی از وی، بتوانیم بیشتر به فضای فکری و شخصی خانم دکتر نزدیک شویم.

وی ادامه داد: دکتر قریب معرف زبان سُغدی در جهان است. وی برای نخستین بار فرهنگ لغات سُغدی را به زبان فارسی و انگلیسی تدوین نموده است. همچنین وی اولین دانشمند ایرانی بوده که پیروز به خواندن، رمزگشایی و ترجمه کتیبه باستانی خشایارشاه در سال 1345 شده است.

مستند با زبان خاموش برای اولین بار در دهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت که سال 1395 برگزار گردید، به نمایش درآمد و در بخش ویژه خرد و تجربه پیروز به دریافت جایزه دوم شد. این فیلم هم اینک روی سامانه ویدئوی درخواستی هاشور به نشانی اینترنتی www.hashure.com قابل بازبینی است.

دکتر بدرالزمان قریب بانوی پژوهنده فرهنگ ایران باستان در سن 91 سالگی درگذشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 31807

به "مستند منوچهر مشیری از بدرالزمان قریب را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستند منوچهر مشیری از بدرالزمان قریب را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید