پاشنه آشیل بازار نفت

به گزارش بلاگ پو، رشد مصرف جهانی نفت از اواسط سال 2018 متوقف شده و با وجود کوشش های اوپک و متحدانش، پایین رفتن قیمت های نفت را اجتناب ناپذیر نموده است.

پاشنه آشیل بازار نفت

به گزارش خبرنگاران، هیجده کشور مصرف نماینده بزرگ نفت دنیا که هر یک روزانه بیش از یک میلیون بشکه محصولات نفتی مصرف می نمایند، در حدود دو سوم از مصرف دنیا سهم دارند و بنابراین عامل مهمی برای تقاضای دنیای به شمار می روند.

آمار سازمان JODI نشان می دهد مصرف در 18 کشور مصرف نماینده بزرگ در مدت سه ماه منتهی به مارس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تنها 0.7 درصد رشد کرد.

اکثر این کشورها آمار مصرف را با تأخیر دو ماهه منتشر می نمایند و اکنون آمار تا ماه مه موجود است اما چین، هند و تایلند کمی دیرتر گزارش می دهند.

اگر این سه کشور در نظر گرفته نشوند، میزان مصرف در 15 کشور مصرف نماینده بزرگ که 45 درصد از مصرف نفت دنیا را تشکیل می دهند، در مدت سه ماه منتهی به مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 2.2 درصد کاهش پیدا نموده است که سریع ترین روند افت از زمان رکورد سال 2009-2008 به شمار می رود.

از سال 2006 رشد مصرف نفت در این 15 کشور مصرف نماینده بزرگ، شاخص مطمئنی برای 18 مصرف نماینده بزرگ و به طور کلی تقاضا بوده است که با توجه به همبستگی اقتصاد دنیای، عجیب نیست.

افت رشد مصرف نفت از سه ماهه دوم و سوم سال 2018 ارتباط نزدیکی با کندی فعالیت فراوریی دنیای و جابجایی بار داشته است.

با توجه به کندی رشد مصرف نفت، افت شدید قیمت ها با وجود اقدام اوپک و متحدانش در تمدید پیمان کاهش فراوری، اجتناب ناپذیر بوده است.

دوره های قبلی افت مصرف نفت در سال های 2007-2006، 2009-2008 و 2015-2014 همگی با سقوط شدید قیمت همراه بودند و مصرف و فراوری را نسبت به یکدیگر متعادل کردند.

در سال 2019 محدودیت فراوری از افت شدیدتر قیمت ها جلوگیری کرد اما مانع از احتیاج به قیمت های پایین تر برای احیای رشد مصرف نشد.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت ها تنها در صورتی روند افزایشی پیدا می نمایند که اقتصاد دنیای از رکود اجتناب کند و رشد مصرف دوباره سرعت بگیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9424

به "پاشنه آشیل بازار نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاشنه آشیل بازار نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید