پژوهش باید برای حل مسائل جامعه باشد

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/اصفهان رئیس دانشگاه اصفهان گفت: پژوهش ها باید در راستای حل مسائل و مسائل جامعه باشد تا منجر به خروجی مناسب گردد.

پژوهش باید برای حل مسائل جامعه باشد

هوشنگ طالبی امروز (دوشنبه) در بیستمین مراسم هفته ملی پژوهش و فناوری و بیست و دومین آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: هفته پژوهش برای تجلیل از کسانی است که عمر خود را صرف فعالیت های پژوهشی می نمایند. شاخص های پژوهشی در دانشگاه اصفهان نسبت به سال های قبل بهتر می گردد و سال جاری نیز در این زمینه پیشرفت های چشمگیری داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش ها باید در راستای حل مسائل و مسائل جامعه باشد، توضیح داد: در این صورت پژوهش خروجی و بازدهی مناسب خواهد داشت و باید در این زمینه گام برداریم.

به گزارش خبرنگاران، رئیس دانشگاه اصفهان یادآور شد: در دانشگاه اصفهان هر سال شاهد هستیم نسبت به سال گذشته از نظر شاخص های پژوهشی شرایط بهتر شده است، خصوصا در مسائل کمی شرایط بهتر از سال های گذشته است.

طالبی بر ضرورت داشتن نقشه راه فردی، گروهی و دانشگاهی برای پژوهش ها تاکید نمود و گفت: هر سال مقالات داخلی و خارجی دانشگاه ها افزایش می یابد که این امر موجب ارتقاء سطح کیفی دانشگاه می گردد و جای تقدیر دارد.

وی اضافه نمود: شاخص ها برآمده از فعالیت های پژوهشی هستند و هر چه شاخص ها بتوانند فعالیت های پژوهشی را به صورت کیفی تر اندازه گیری و مطرح نمایند، کیفیت کار پژوهشی در دانشگاه بیشتر خواهد شد. یکی از شاخص هایی که می تواند در امر پژوهش موثر باشد خروجی های حاصل از پژوهش است. یعنی پژوهشی انجام گردد و خروجی داشته باشد.

رئیس دانشگاه اصفهان در رابطه با منتقدین به تعداد بالای مقالات گفت: کسانی که به بحث مقاله و مقاله پردازی انتقاد می نمایند حق دارند. انتقاد می نمایند که از مسائل اجتماعی و معضلات جامعه خودتان دور افتاده اید که از این نظر انتقادشان به جا و حق است. ما وظایفی در قبال توسعه مرزهای دانش داریم و نمی توانیم چشممان را ببندیم و بگوییم جهان راه خودش را برود. مرزهای دانش هر روز توسعه پیدا می نماید.

همچنین عضو هیئت علمی گروه ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: دوران تحصیل در دانشگاه باید بر فعالیت های علمی پژوهشی متمرکز گردد تا نتیجه اثربخشی برای جامعه به همراه داشته باشد.

سعید اعظم با تاکید بر اینکه فعالیت های اعضای هیئت علمی و پژوهشگران باید به نفع کشور و مردم باشد، توضیح داد: اعضای هیئت علمی دانشگاه ها باید عمر علمی خود را در راستای پژوهش های کاربردی و مناسب صرف نمایند تا نتایج مفیدی برای کشور داشته باشد.

وی پژوهش را یک بسته تحقیق دانست که تمام اجزای آن باید به خوبی کار نمایند تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

این استاد گروه ریاضی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: نتایج پژوهش های بعضی از رشته ها مانند پزشکی و داروسازی سریعتر از رشته های علوم پایه حاصل می گردد.

وی تحقق پیشرفت های علمی را متکی بر اعضای هیئت علمی دانست و گفت: این افراد متوسط 10 ساعت عمر خود را به کار علمی اختصاص می دهند که در طول 30 سال قطعا نتایج مفیدی به همراه خواهد داشت.

اعظم اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را منابعی مفید برای کشور معرفی کرد و گفت: پژوهشگران باید مراودات علمی در سطح جهانی داشته باشند، در غیر این صورت اطلاعات و پژوهش های آنها به روز نبوده و در مسیری مناسب پیش نخواهد رفت. مسئولان دانشگاه ها نیز باید امنیت کاری و پژوهشی اعضای هیات علمی را فراهم نمایند.

این استاد دانشگاه اصفهان همچنین گفت: وجود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در دانشگاه ها، حقوق کافی برای اعضای هیئت علمی و آزادی ذهن آنها، سیاستگذاری کلی، داشتن نقشه راه، امنیت شغلی و نیز پیشگیری از تغییر مداوم قوانین دانشگاهی و علمی را از بسترهای مورد احتیاج برای ایجاد شرایط لازم پژوهش های علمی است.

در سرانجام این مراسم از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه اصفهان در بخش های مختلف تجلیل شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17787

به "پژوهش باید برای حل مسائل جامعه باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش باید برای حل مسائل جامعه باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید