چرا میزبانی جام ملت های آسیا را به ایران ندادند؟

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، میزبانی جام ملت های آسیا 2019 به امارات رسید تا بار دیگر ایران در انتظار این میزبانی بماند و از چرخش اقتصادی و سود آوری و البته احتمال قهرمانی در این جام دور گردد.

چرا میزبانی جام ملت های آسیا را به ایران ندادند؟

در این میان برخی ایراد را به کفاشیان می دانند و حتی برخی پا را فراتر گذاشته و به این شایعه دامن می زنند که رییس فدراسیون ایران کرسی نایب رئیسی در کنفدراسیون آسیا را با میزبانی امارات معامله نموده است اما واقعیت این نیست و برای میزبان شدن در چنین تورنمنت مهمی کفاشیان به تنهایی حتی 10 درصد هم نمی تواند موثر باشد بلکه زیر ساختهایی ضروری است که وحدتی همگانی را طلب می نماید.

امکانات سراسری

بحث امکانات مکفی داشتن برای میزبان جام ملت ها شدن موضوعی بسیار گسترده است که حتی ذره ای از آن در حیطه اختیارات و توانایی های رئیس فدراسیون وتبال نیست. داشتن استادیومهای مکفی و البته استاندارد یکی از آنهاست که ساز و کار عمرانی وسیعی لازم دارد و حتی شاید این مهم از ید قدرت خود وزارت ورزش هم بالاتر باشد.

اما داشتن استادیومهای استاندارد تنها گوشه ای از امکاناتی است که یک کشور برای به دست آوردن مهمترین جام قاره به آن احتیاج دارد، در کنار استادیوم ها، هتل های استاندارد با تجهیزات کافی و البته امکانات رفاهی خاص مطابق با همه فرهنگهای قاره هزار فرهنگ یکی دیگر از این احتیاجها محسوب می گردد. فرودگاه های استاندارد، پرواز های ایمن و راه آهن و راه شوسه کافی نیز موارد دیگری از احتیاجهای برگزاری تورنمنت بزرگی چون جام ملتهای آسیاست.

گردشگری

مبحث گردشگری و جذب توریست های مختلف از سراسر جهان نکته ای مغفول مانده در همه سال های اخیر کشور ما محسوب می گردد که بخشی از آن به امکانات مرتبط است و برخی دیگر به نبود امکانات رفاهی - تفریحی مطابق با سلایق مختلف است.

با وجود داشتن سرزمینی با چهار فصل و دارای دو ساحل زیبا در شمال و جنوب و البته کوهستان در غرب و کویر در مرکز و البته بناهای تاریخی فراوان که آثار تمدن چند هزار ساله ایران است کشورمان می تواند یکی از بهترین جذب نماینده های گردشگر و توریست در سراسر جهان باشد اما در این زمینه چندان صحیح عمل نشده و البته تبلیغات منفی دشمنان کشورمان هم در عدم ورود توریست های کشورهای دیگر موثر بوده است.

حق پخش تلویزیونی

مسئله حق پخش تلویزیونی نه تنها در ایران که در جهان موضوع مهمی محسوب می گردد و جزو لاینفک فوتبال است اما شرکتی که حق پخش این مسابقات را در اختیار دارد اختلاف هایی با ایران در خصوص حق پخش تلویزیونی دارد که همین اختلافها موجب عدم پشتیبانی آن شرکت از میزبانی ایران در جام ملتهای آسیا است.

مخالفت اسپانسرها

اسپانسر های کنفدراسیون آسیا در جام ملتهای آسیا برای تبلیغات برخی از کالاهای خود در ایران با مشکلاتی جدی روبرو هستند و برخی کالاها و عکس های تبلیغاتی آنها با ماهیت فرهنگی ایران در تضاد است و به این ترتیب اسپانسر ها که رکن اصلی برگزاری جام ملتهای آسیا هستند از میزبانی ایران حمایت نمی نمایند.

چند ملیتی ها

کشورهایی مثل مالزی، تایلند، کره، استرالیا و امارات کشورهایی چند ملیتی محسوب می شوند. این به آن مفهوم است که وقتی مسابقاتی بین دو کشور غیر میزبان در آن کشورها انجام می گردد، مردمان آن کشورها مقیم این میزبا ن ها هستند و استادیوم ها را پر می نمایند.

به عنوان مثال امارات از ایران، کشور های جنوب شرقی آسیا و آسیای میانه و اعراب دیگر در منطقه همواره توریست یا مقیم دارد و این به پرشدن استادیوم ها یاری می نماید، استرالیا نیز چنین خاصیتی داشت. آنها هم به عنوان مثال در دیدار ایران و عراق همه استادیوم شان پر از ایرانی و عراقی شده بود و این یعنی جذابیت دیدارها.

اما در ایران کمتر مقیمی از کشورهای دیگر دیده می گردد و این در قیاس با کشوری مثل مالزی که محله چینی ها، محله کره ای ها یا محله هندی ها دارد و مردم بسیار زیادی از کشورهای دیگر را به عنوان مهاجر در خود جای داده موجب از سکه افتادن جام ملت ها خواهد شد که اسپانسرها و البته مسئولان کنفدراسیون آسیا با آن موافق نیستند.

موضوع بانوان

ممنوعیت ورود بانوان به استادیومها هم برای اسپانسرها جذاب نیست چرا که از دید آنها این یعنی عدم پذیرش نیمی از مردمی که می توانند در استادیومها حضور داشته باشند و به چرخه اقتصادی جام ملتهای آسیا یاری نمایند.

نتیجه گیری

همانطور که می بینید موضوع میزبانی در جام ملتهای آسیا موضوعی مونوپل برای رئیس فدراسیون فوتبال نیست و این اصلا صحیح نیست که بخواهیم همه آوار شکست در میزبانی را به گردن رئیس فدراسیون فوتبال ایران بیاندازیم چرا که مسئله بسیار گسترده تر از فدراسیون فوتبال است و سازمانها و نهاد های بسیار را درگیر این ماجرا می نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13105

به "چرا میزبانی جام ملت های آسیا را به ایران ندادند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا میزبانی جام ملت های آسیا را به ایران ندادند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید