کتابخانه سلطنتی نیاوران، گالری نفیس از کتب و آثار هنری

به گزارش بلاگ پو، مجموعه فرهنگی نیاوران یکی از ده جاذبه اصلی شهر تهران است که گردشگرانی که برای تماشای پایتخت می آیند سراغش را می گیرند. مجموعه ای باصفا با درختانی بلند و بناهایی که هر کدام بخشی از تاریخ معاصر ایران و تهران را روایت می نمایند. اما یکی از بخش های کمتر شناخته شده این مجموعه، کتابخانه ای است که می توان گفت از زیباترین کتابخانه های ایران است. بنا بخشی از بنای کاخ اصلی نیاوران و درست دیوار به دیوار سینمای اختصاصی کاخ قرار گرفته است. بنایی دو طبقه با طراحی مدرن و چشم نواز و کتاب هایی که در کنار آثار هنری شاخصی از هنرمندان معاصر جهان مجموعه ای دلنشین و دنج در گوشه ای از کاخ فراهم نموده اند.

کتابخانه سلطنتی نیاوران، گالری نفیس از کتب و آثار هنری

طراحی موزه کتابخانه سلطنتی را عبدالعزیز فرمانفرمائیان به عهده داشته و برای طراحی آن بیش از هر چیز از برنز، شیشه و احجام سنگی استفاده نموده است. یکی از زیباترین بخش های کتابخانه سقف آن است که با بیش از سه هزار استوانه شیشه ای شفاف، روشنایی کتابخانه را تأمین می نماید. استوانه هایی که جلوه ای خاص به فضا بخشیده اند. بخشی از این طراحی را می توان در سینمای اختصاصی هم مشاهده کرد، اما استوانه های به کار رفته در سالن سینمای اختصاصی از جنس سرامیک هستند و متناسب با طراحی فضای سینما به رنگ سفید هستند.

در این کتابخانه بیش از 23000 جلد کتاب با 16000 عنوان وجود دارد که در این میان سه موضوع تاریخ ایران، ادبیات فرانسه و نقاشی بیشترین عناوین را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر قفسه های کتابخانه، در این مجموعه تعداد 350 اثر هنری شامل تابلوهای نقاشی و آثار حجمی هم وجود دارد که نام هنرمندان بزرگ معاصر ایران و دنیا را بر خود دارند که از آن جمله می توان از نام هایی چون پرویز تناولی، جعفر روحبخش، ناصر اویسی، محمود فرشچیان، سالوادور دالی، اندی وارهول نام برد. یکی از شاخص ترین آثار این کتابخانه که به نوعی بخشی از هویت آن هم شده، اثر پرویز تناولی است که از مجموعه هیچ او خریداری شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: همگردی
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10490

به "کتابخانه سلطنتی نیاوران، گالری نفیس از کتب و آثار هنری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه سلطنتی نیاوران، گالری نفیس از کتب و آثار هنری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید