کتاب به سوی دانشگاه فضیلتمند توسط اساتید دانشگاه تبریز نقد و بررسی شد

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/آذربایجان شرقی در اولین نشست از سلسله نشست های نقد و بررسی کتاب فصل سخن، کتاب به سوی دانشگاه فضیلتمند توسط اساتید دانشگاه تبریز، دکتر محمود صوفیانی، استاد فلسفه، دکتر فاروق امین مظفری، استاد علوم اجتماعی و با حضور جمعی از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی رشته های مختلف دانشگاهی در سالن کنفرانس جهاد دانشگاهی استان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

کتاب به سوی دانشگاه فضیلتمند توسط اساتید دانشگاه تبریز نقد و بررسی شد

احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، در این نشست اظهار کرد: حوزه معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در تداوم برنامه های فرهنگی خود به ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی، سلسله نشست های نقد و بررسی کتاب با عنوان فصل سخن را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان این که تلاش داریم این سلسله نشست ها را به صورت مستمر با حضور اساتید علاقمند و متعهد برای نقد و بررسی کتب منتخب برگزار کنیم، گفت: کتاب به سوی دانشگاه فضیلتمند اثر جان نیکسون بوده و در ایران نیز توسط امیرحسین خداپسند ترجمه و توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

حاجی بلند با تاکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای فرهنگ نقد کتاب، اظهار کرد: با توجه به اهمیت و نقش نهاد دانشگاه در توسعه همه جانبه کشور، تصمیم گرفته شد این کتاب در دستور نقد و بررسی قرار بگیرد و از توان و تخصص بالای اساتید دانشگاه تبریز به ویژه در حوزه فلسفه و علوم اجتماعی بهره مند شویم.

دکتر فاروق امین مظفری- استاد علوم اجتماعی دانشگاه تبریز در این نشست با بیان این که اولین شکل مسلط و مدرن دانشگاه در جهان غرب در سال 1156 میلادی در دانشگاه بولونیای ایتالیا رخ داد، اظهار کرد: طبق مطالعات اجرا شده، این دانشگاه در گذشته، دانشگاهی ظاهرا خصوصی بود که دانشجویان آن برای اولین بار به طور متحد علیه اساتید عمل کردند و به طوری که جنگ قدرت بین دانشجویان و اساتید تبدیل به ساختار دانشکده در دانشگاه شد.

وی ادامه داد: دانشجویان در دانشگاه بولونیا به شکل امروزی فرآیند تحصیلی را گذرانده و مدرک تحصیلی و دانشگاهی را کسب می کردند.

استاد دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز با بیان این که سنت نحوه اداره دانشگاه به عنوان سنت بولونیا برجای مانده است، گفت: فلسفه دانشگاه بولونیا آموزش های لیبرال (liberal education)بوده است، معتقدم مهم ترین وظیفه یک دانشگاه نقادی بود که به صورت شفاهی و کتبی مهارت آمزی می کردند. وی اضافه کرد: متاسفانه ما اکنون در کمیت گرایی گیر کرده ایم به طوری که همه می خواهند اثری از خود بر جای گذاشته و بیشترین امتیازات دانشگاهی را برای خود جذب کنند.

امین مظفری بیان نمود: دانشگاه های اروپایی دارای نوعی از ارتباط پویا بودند که اگر در یکی از دانشگاه ها یک رخداد علمی اتفاق می افتاد، تمامی دانشگاههای دیگر اروپا بلافاصله تحت تاثیر قرار می گرفتند.بین دانشگاه های آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلستان قانون ارشمیدوس برقرار بود. ارتقا یکی باعث ارتقای سطوح سایر دانشگاه ها نیز می شد. تا قرن 18 لیبرال اجوکیشن با سبک بولونیایی متعاقبا رشد پیدا کرد، در این مقطع همواره کشمکشی بین کلیسا و دانشگاه وجود داشت، کلیسا می خواست دانشگاه را در اختیار بگیرد اما نهایتا پیروز نشد.

وی با بیان این که درمدل آموزش های لیبرال رئیس دانشگاه توسط دانشگاه انتخاب می شود، گفت: کسی نمی تواند در مدل و سبک بولونیایی به رئیس دانشگاه دستور دهد، مدل بولونیایی در دانشگاه ها مختص جهان غرب است.

وی با اشاره به شکل گیری سبک پژوهشی در دانشگاه های آلمان در قرن 18، اظهار کرد: در چنین دانشگاه هایی کارهای پژوهشی انجام می شود، تمامی اختراعات و اکتشفات در این نوع دانشگاه ها انجام می شود.

امین مظفری اضافه کرد: دانشگاه های آمریکایی سبک پژوهشی اروپایی را به دانشگاه های پژوهشی تبدیل کرده و فضایی بین جامعه و دانشگاه تعریف کرده است تا فکر افراد خلاق را به ایده و محصول جدید تبدیل کنند و بعد از آن نیز تجاری سازی را انجام می دهند.

وی با بیان این که دانشگاه های آمریکایی به دنبال کسب پول و سرمایه هستند، اضافه کرد: شاید از نظر ما چنین اقدامی صحیح به نظر نرسد ولی بنیاد فسلفی این اقدام صحیح است، اروپا نیز در مقابل روش پتنت مقاومت می کند.

وی اضافه کرد: در مقطعی از تاریخ متوجه شدند چیزی به نام دانشگاه از دل کلیسا جدا و مستقل شده است، بعد از این که سیستم جریان علمی اروپا به ایران منتقل شد،صبغه تولید دانش ایران کنار گذاشته شد، در کشور ایران نهاد دانشگاه از دل حوزه های اسلامی بیرون نیامده است و این امر باعث شده دانشگاه های ایران سرگردان بمانند به همین دلیل در حال حاضر دانشگاه های ما نه مانند دانشگاه های مدرن اروپایی هستند و نه به گذشته علمی و سنتهای حوزوی مرتبط هستند.

وی گفت: به منظور بدست آوردن درکی از دانشگاه های معاصر غرب می توانیم از دانشگاه هومبولت در برلین شروع کنیم که بر اساس تاکید روی پژوهش و پرورش فارغ التحصیلان تأسیس شد و ابتدا در نقاط مختلف آلمان گسترش یافت و سپس در کشورهای دیگر اروپایی نیز طرفدارانی پیدا کرد.

دکتر محمود صوفیانی، استاد فلسفه دانشگاه تبریز نیز در این نشست با بیان این که این کتاب نقد اساسی برای تمامی دانشگاه های جهان دارد، اظهار کرد: این کتاب دانشگاه به عنوان بخش مهمی از جامعه مدنی رهبری جامعه مدنی را باید بر عهده داشته باشد.

وی ادامه داد: نیکسون در این کتاب دانشگاه و جامعه مدنی را به عنوان نهاد مهمی مطرح کرده و چند ویژگی اخلاقی مهم را برای دانشگاهیان برشمرده است.

وی با بیان این که متاسفانه امروزه بحث سرمایه داری و مصرف گرایی امور انسانی را به سمت کسب پول سوق داده است، گفت: یک سیستمی ساخته شده که سوخت آن را پول تامین می کند و افراد گرفتار این سیستم هستند.

وی اضافه کرد: کتاب به سوی دانشگاه فضیلتمند نشان می دهد که دانشگاه های ما در سطح جهان فضیلتمند نیستند، قطعا اگر دانشگاه فضیلتمند باشد، جامعه فضیلتمند خواهد شد.

وی با اشاره بحث اساسی کتاب به سوی دانشگاه فضیلتمند، اضافه کرد: براساس تعریف کتاب نیکسون، دانشگاه یکی از ارکان مهم جامعه بوده و رهبری جامعه مدنی را برعهده گرفته است.

وی اضافه کرد: دانشگاه های جهانی به سمت کارآفرینی و اقتصادی پیش می فرایند و علل اصلی آن نیز وجود چرخه اقتصادی است و دانشگاه برای مدیریت خود نیاز به درآمد و پول دارد در حالی که در گذشته چنین شرایطی وجود نداشت.

وی با بیان این که اکنون دولت ها انتظار دارند دانشگاه ها بودجه خود را خودشان تامین کنند، اضافه کرد: امروزه دانشگاه ها چاره ای جز تبدیل شدن به مراکز اقتصادی ندارند.

وی با بیان این که انسان ها دوباره به فضیلت های خود باز می گردند، ادامه داد: رایگان بودن آموزش و دانشگاه ها بر مبنای فضیلت ها است، از نظر فلسفی جامعه ای رشد می کند که از رفاه نسبی برخوردار باشد، رفاه نسبی یعنی این که درآمد انسان ها تاحدودی یکسان بوده و همه بتوانند نیازهای اولیه خود را برطرف کنند.

وی ادامه داد: نیکسون در این کتاب به چهار فضیلت مهم از جمله صداقت، احترام، اصالت و بزرگ منشی تاکید کرده است که اگر این فضایل کنار گذاشته شود هرکسی به طور مجزا و جزیره ای عمل خواهد کرد.

وی با بیان این که سنت و فرهنگ به عنوان عوامل زیربنایی در این کتاب مطرح شده است، گفت: عمل دانشگاهی براساس عوامل زیربنایی باید شکل بگیرد، البته برخی از رفتارهای نادرست گذشته توسط دانشگاه می تواند اصلاح شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16959

به "کتاب به سوی دانشگاه فضیلتمند توسط اساتید دانشگاه تبریز نقد و بررسی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب به سوی دانشگاه فضیلتمند توسط اساتید دانشگاه تبریز نقد و بررسی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید