گزارش، نگاهی به آخرین تحرکات امنیتی بازیگران منطقه ای در آسیای مرکزی

به گزارش بلاگ پو، سفر دبیر شورای امنیت روسیه به آسیای مرکزی، نشست گروه کاری CSTO در مساله افغانستان، ارائه تجهیزات نظامی توسط روسیه و استقرار اس-300 در جنوب تاجیکستان و برگزاری نشست شورای دفاعی کشورهای مشترک المنافع، مهم ترین تحولات امنیتی روزهای اخیر به شمار می روند.

گزارش، نگاهی به آخرین تحرکات امنیتی بازیگران منطقه ای در آسیای مرکزی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رویدادهای امنیتی آسیای مرکزی به رغم سادگی در حضور بازیگران منطقه ای، از مکانیزم های تعاملی پیچیده ای پیروی می نماید. بدین ترتیب، اگرچه بعضا روینمودهای سنتی حاکم بر تعاملات سنتی قابل پیش بینی و روتین تلقی می گردد، اما در پاره ای موارد شاهد تحولاتی در سطح و عمق این تحرکات هستیم. روسیه و چین در حال حاضر اصلی ترین بازیگران میدانی امنیت در آسیای مرکزی به شمار می روند. این دو کشور به وسیله مکانیزم های دو و چندجانبه در وهله نخست به دنبال ساختارسازی جهت تداوم حضور خود در معادلات امنیتی منطقه بوده و در مرحله بعد، به دنبال برخورد با تهدیدات امنیتی مستقیم و غیرمستقیم در آسیای مرکزی هستند.

طی یک هفته اخیر تحرکات قابل توجهی در فضای امنیتی و نظامی آسیای مرکزی به وقوع پیوسته و یا در شرف وقوع است که می تواند بستری برای تحولات آینده در این منطقه باشد. به نظر می رسد محور کلیدی این تحرکات کوشش های مسکو برای همگرایی بیشتر کشورهای منطقه در حوزه نظامی و دفاعی باشد. همچنان تعیین نیست که آیا تهدید تعیینی در ورای این اقدامات وجود دارد یا خیر. با این حال بعضی تحلیل گران تحرکات ایالات متحده در افغانستان را از یک سو مطرح نموده، و از سوی دیگر یا پس از سناریوسازی آمریکایی ها برای مرگ ابوبکر البغدادی در عراق، و برآورد ها مبنی بر سازماندهی مجدد بقایای داعش در مرزهای جنوب آسیای مرکزی مطرح می گردد. در ادامه به اختصار مهم ترین تحولات روزهای اخیر در این زمینه را مورد آنالیز قرار می دهیم.

نشست گروه کاری وزرای خارجه CSTO بر روی موضوع افغانستان در دوشنبه

طی ماه های اخیر ابتکار جدیدی برای حل مساله افغانستان از سوی کشورهای آسیای مرکزی با بازیگری ویژه ازبکستان در دست پیگیری بوده است. با این حال، با بدعهدی ها و کارشکنی های مجدد ایالات متحده، این مکانیزم نیز با چالش هایی جدی روبرو شده است. به نظر می رسد با ناکامی این مکانیزم، مسکو در صدد انتقال آن به سازمان پیمان امنیت جمعی برای ارائه یک آلترناتیو می باشد.

به همین دلیل، دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) از روز گذشته میزبان سی مین نشست گروه کاری افغانستان در شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی بوده است. این نشست با حضور هماهنگ کننده ملی افغانستان با کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، مقامات دبیرخانه این سازمان، نمایندگان مرکز منطقه ای سازمان ملل در زمینه دیپلماسی پیشگیرانه آسیای مرکزی، و نیز کمیته اجرایی ساختار ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای برگزار گردید. مشارکت کنندگان در این نشست موارد نظامی و سیاسی مرتبط با مساله افغانستان را مورد آنالیز قرار داده و نیز با هدف تاکید بر افزایش نقش سازمان پیمان امنیت دسته جمعی در حل این مساله گرد هم آمده اند.

سفر قریب الوقوع دبیر شورای امنیت روسیه به تاجیکستان و ازبکستان

موضوع دیگری که روز گذشته خبر آن در رسانه ها منتشر شد و می تواند مرتبط با مساله افغانستان و نیز دیگر تحولات امنیتی منطقه باشد، سفر نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه به تاجیکستان و ازبکستان است. بر اساس گزارش رسانه های تاجیک، وی سفر خود به منطقه را از امروز (30 اکتبر) از شهر دوشنبه شروع می نماید. همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری تاس، وی فردا نیز راهی تاشکند خواهد شد. اگرچه مذاکره با مقامات امنیتی تاجیک و ازبک از سوی رسانه های روس در این زمینه عنوان شده است، اما جزئیات بیشتر در مورد محورهای این مذاکرات و چهره هایی که ممکن است پاتروشف با آن ها دیدار کند هنوز منتشر نشده است.

برگزارش نشست شورای وزرای دفاع کشورهای مستقل مشترک المنافع

باکو از امروز میزبان نشست شورای دفاعی کشورهای مستقل مشترک المنافع است. این نشست قرار است امروز با حضور وزرای دفاع قرقیزستان، روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان برگزار گردد. این اقدام را نیز می توان یک حرکت همگرایانه دفاعی و امنیتی دیگر از سوی مسکو در منطقه در نظر گرفت.

نکته جالب توجه در حاشیه این نشست، امضای پیمان همکاری دفاعی میان ازبکستان و جمهوری آذربایجان است. بر این اساس، وزرای دفاع دو کشور یک برنامه همکاری نظامی برای سال 2020 را در آستانه برگزاری نشست شورای وزرای دفاع کشورهای مستقل مشترک المنافع به امضا رساندند. روز گذشته، بهادر قربان اف، وزیر دفاع ازبکستان با ذاکر حسن اف، همتای آذری اش دیدار و این سند را به امضا رساند. پیش از این نیز یک هیات نظامی ازبک برای مشارکت در نشست شورای دفاعی کشورهای مستقل مشترک المنافع وارد باکو شد.

یاری نظامی 5 میلیون دلاری روسیه به تاجیکستان و استقرار اس-300 در مرز افغانستان

طی روزهای گذشته همچنین وزارت دفاع روسیه خبر از تحویل یک محموله از یاری های نظامی به ارزش 320 میلیون روبل یا 5 میلیون دلار توسط روسیه به تاجیکستان اطلاع داد. این یاری ها شامل شامل ایستگاه های راداری و خودروهای زرهی شناسایی و گشت نظامی می شدند. مراسم تحویل این تجهیزات در انتها رزمایش مشترک برادری ناگسستنی 2019 که در تاریخ 21 الی 29 سپتامبر در منطقه آموزش نظامی میدان حربی برگزار گردید، تحویل داده شدند. به همین دلیل، نیروهای مسلح روسیه گفته است که یک گردان شامل 30 لانچر و دیگر تجهیزات از مرکز روسیه به پایگاه این کشور در تاجیکستان منتقل شده است. همچنین اخیرا خبرهایی از استقرار سامانه اس-300 پی اس روسیه که یک سامانه برد بلند دفاع هوایی است، در رسانه ها منتشر شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14543

به "گزارش، نگاهی به آخرین تحرکات امنیتی بازیگران منطقه ای در آسیای مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، نگاهی به آخرین تحرکات امنیتی بازیگران منطقه ای در آسیای مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید