از هجده درصد تا چریکه بهرام و روایتی از کارگردان جن گیر در راه حقیقت

به گزارش بلاگ پو، خبرهایی از مستند هجده درصد، نمایش مستندی درباره کارگردان جن گیر و مستندی درباره بهرام بیضایی از جمله خبرهای جشنواره سینما حقیقت است.

از هجده درصد تا چریکه بهرام و روایتی از کارگردان جن گیر در راه حقیقت

مستند هجده درصد از فراوریات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی مصطفی شبان که روایتی از بهبود جسمی یک جانباز شیمیایی است، آماده نمایش شد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فراوری مستند هجده درصد به کارگردانی مصطفی شبان پس از دو سال و نیم به خاتمه رسید و نسخه نهایی این مستند در مدت زمان 57 دقیقه آماده نمایش عمومی شد.

در خلاصه موضوع مستند هجده درصد آمده است: چهاردهم فروردین سال 1367 یک فروند هواپیمای ایرانی حامل 5 مجروح شیمیایی ایرانی وارد فرودگاه ژاپن شد تا آن ها در این کشور تحت درمان قرار گیرند. در جمع این جانبازان علی جلالی حال جسمانی وخیم تری نسبت به سایرین داشت. او صد روز تحت درمان پزشکی نهاده شد اما خاتمه دکتر ژاپنی با ناامیدی او را به ایران بازگرداند تا آخرین روزهای زندگی اش را در کنار خانواده خود بگذراند. حال پس از گذشت 17 سال یک تماس تلفنی دکتر ژاپنی را به حیرت وامی دارد...

به گفته مصطفی شبان، تعدد شخصیت های فیلم، تصاویر و عکس های آرشیوی و هچنین احتیاج به هماهنگی های بسیار، وقت و انرژی بسیاری از عوامل فیلم گرفته و به همین دلیل ساخت فیلم دو سال و نیم زمان برده است.

هجده درصد یکی از مستندهای نیمه بلند متقاضی حضور در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت است.

عوامل فراوری این فیلم مستند عبارتند از: کارگردان و تهیه کننده: مصطفی شبان، نویسنده: مصطفی شبان و محمدعلی یزدان پرست، فیلمبرداران: سیدحسن سیدی پریشان، رضا محنا، جعفر براتی،حمید کاظمی، صدابرداران: مصطفی بهمنی، سیدرضا حسینی، حسین رحیم زاده، صداگذار: محمدعلی یزدان پرست، تدوینگران: محمدعلی یزدان پرست، محمد طالبی، گوینده متن: ناصر طهماسب، مدیر فراوری، دستیار کارگردان و مجری طرح: مجید جوادی پویا، انیماتور: فرید کرمی، شیدخت دژم شهابی، عکاس: احمد امامی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با مشارکت شبکه مستند سیما

کارگردان جن گیر به سینماحقیقت می آید

مستندی از زندگی هنری ویلیام فریدکین کارگردان فیلم مشهور جن گیر، در دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت روی پرده می رود.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی سینماحقیقت، این فیلم با عنوان فریدکین بدون ممیزی Friedkin Uncut به کارگردانی فرانچسکو زیپل، پرتره ای از ویلیام فریدکین کارگردان فیلم هایی چون جن گیر، ارتباط فرانسوی و... است.

فریدکین بدون ممیزی محصول سال 2018 کشور ایتالیا است که در بخش کلاسیک جشنواره ونیز هم به نمایش درآمده است.

در این فیلم مستند 106 دقیقه ای، فریدکین برای اولین بار مخاطبان پرشمار خود را به وسیله تم ها و داستان هایی که بر زندگی و حرفه هنری وی تاثیر گذاشته، به سفری جذاب می برد.

ویلیام فریدکین متولد سال 1935 در آمریکا (83 ساله)، برنده دو جایزه اسکار سال 1971 برای ساخت فیلم ارتباط فرانسوی و نامزد اسکار بهترین کارگردانی اسکار 1973 برای فیلم جن گیر بوده است. او با این دو فیلم مشهور، جایزه گلدن گلوب را هم برده است. آخرین فیلم فریدکین جوی قاتل است که سال 2011 در جشنواره ونیز روی پرده رفت. جادوگر، گشت زنی، معامله قرن، 12 مرد خشمگین، زندگی و مرگ در لس آنجلس، حشره و... از دیگر آثار این کارگردان مطرح سینماست.

چریکه بهرام متقاضی سینماحقیقت

چریکه بهرام یا ایمان به قدرت تصویر عنوان مستندی از فرشید قلی پور است که متقاضی حضور در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت شده است.

فرشید قلی پور درباره ساخت مستند چریکه بهرام یا ایمان به قدرت تصویر گفت: ما در این مستند چندان وارد زندگی شخصی بهرام بیضایی نشدیم و 10 فیلم سینمایی این کارگردان شامل رگبار، غریبه و مه، کلاغ، چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران، سگ کشی و وقتی همه خوابیم را آنالیز کردیم.

وی اضافه نمود: در این مستند طی مصاحبه با برخی از افرادی که سابقه همکاری با بهرام بیضایی داشتند، مانند فاطمه معتمدآریا، پرویز پورحسینی، مجید مظفری و همچنین تعدادی از صاحب نظران حوزه سینما و تئاتر از جمله علی دهباشی و مجید برزگر کوشش کردیم به اندیشه این کارگردان نزدیک شویم.

قلی پور با اشاره به تمرکزی که در این مستند بر آثار سینمایی بهرام بیضایی داشته اند، توضیح داد: چون متریال تصویری از تئاترهای استاد نداشتیم، کمتر توانستیم روی تئاترهای ایشان مانور بدهیم؛ بنابراین حجم گسترده ای از محتوای مستند معطوف به آثار سینمایی بهرام بیضایی شد.

این فیلمساز در شرح دلیل نامگذاری این مستند گفت: بهرام بیضایی در نامگذاری آثارش از جمله افرا؛ یا روز می گذرد، تاراج نامه یا ذیل دنیا گشا، مرگ یزدگرد یا مجلس شاه کشی، یوانا یا نامه ای به هیچ کس و گبر گور یا مصاحبه با خاک نشان داده که به حرف یا علاقه دارد. همچنین این کارگردان در مقاله ای که به مناسبت افتتاح نمایشگاه عکس عزیز ساعتی برای او فرستاد، نوشته بود: خانه نشینی شغل ماست؛ هنوز آغاز نکرده بازنشسته ایم! هیچ کس نمی پرسد چطور زندگی می کنی؟ جز لبخند سوخته عزیز ساعتی تنها یک چیز هنوز به اعتبار اولش باقی است؛ ایمان به قدرت تصویر! چه راست و دروغ ها با آن می توان گفت و ما دروغ نگفتیم! به همین دلیل نام این مستند 82 دقیقه ای را چریکه بهرام یا ایمان به قدرت تصویر گذاشتیم.

عوامل فراوری این فیلم مستند عبارتند از: پژوهشگر و کارگردان: فرشید قلی پور، تصویربردار: وحید گلریز، صدابردار و صداگذار: فرامرز نصیری، تدوینگر: ژینوس پدرام، گویندگان: نصراله مدقالچی و زهره شکوفنده، راوی: پیغام دهکردی، مدیر فراوری: ساسان عبدی، مدیر صحنه: آرمین بهفروزی، عکاس: آرش ملاحسنی، تهیه کنندگان: امیر ملاحسنی و فرشید قلی پور.

ساخت هشت فیلم کوتاه داستانی با عناوین تاریکی، جای خالی سکوت، گلابتون، یکشنبه، وقتی ساعت هفت بار نواخت، رو به آبی، حضور، پاز؛ کارگردانی فیلم بلند ویدیویی کیک تلخ و ساخت یک سریال تلویزیونی به نام اختیار دارین، از فعالیت های فرشید قلی پور در عرصه سینماست.

دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت طی روزهای 18 تا 25 آذرماه 1397 به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد در شهر تهران برگزار خواهد شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2764

به "از هجده درصد تا چریکه بهرام و روایتی از کارگردان جن گیر در راه حقیقت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از هجده درصد تا چریکه بهرام و روایتی از کارگردان جن گیر در راه حقیقت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید