ساده ترین راهکارها برای جلوگیری از یک جرم پرتکرار

به گزارش بلاگ پو، برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی همچنان بیشترین فراوانی را در میان جرایم فضای مجازی به خود اختصاص داده است، جرایمی که در بسیاری از موارد به راحتی قابل پیشگیری است.

ساده ترین راهکارها برای جلوگیری از یک جرم پرتکرار

برابر آخرین آمارهای اعلام شده از سوی پلیس فتا، برداشت غیرمجاز از حساب بانکی همچنان در صدر جرایم فضای مجازی است؛ برداشت های غیرمجازی که عمدتاً به وسیله، سرقت کارت بانکی و رمز ورود، سرقت اطلاعات کارت بانکی و… انجام می گردد و البته شیوه های مختلفی نیز برای سرقت این اطلاعات وجود دارد.

یکی از شیوه های سرقت اطلاعات کارت های بانکی، هنگام خریدهای اینترنتی است، خریدهایی که اتفاقاً در سال های اخیر افزایش چشمگیری نیز داشته است و اولین اصل در پیشگیری از آن توجه به این نکته است که نباید از هر فروشگاهی خرید کرد. به همین دلیل پلیس فتا هشدار داده که شهروندان باید توجه داشته باشند فروشگاهی که قصد خرید اینترنتی و پرداخت اینترنتی یا واریز وجه در فضای آن را دارند معتبر باشد. بهترین راهکاری برای اطمینان از این موضوع خرید از فروشگاه هایی است که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند و نماد آن نیز که با کلیک بر روی آن، مشخصات صاحب حساب و تاریخ انقضای آن قابل رؤیت است، در سایت قرار داشته باشد.

همچنین برای اطمینان بیشتر می توان نام فروشگاه را در گوگل سرچ نموده و از پیشینه و رزومه کاری آن آگاه شد.

هنگام خرید الکترونیکی باید از مرورگر به روز استفاد گردد.

متأسفانه هنوز هم دیده می گردد که بسیاری از افراد از مرورگرهای قدیمی و غیراستاندارد مانند اینترنت اکسپلورر نسخه 6 یا مرورگرهای قدیمی دیگر برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می نمایند.

در حالی که اگر کاربران به سلامت اطلاعات خود اهمیت می دهند باید از آخرین نسخه های مرورگر مورد علاقه خود استفاده نمایند. چرا که مرورگرها خود دارای مسائل و حفره های امنیتی هستند که با کشف آنها نسخه ای جدید برای پوشش این حفره های امنیتی عرضه می گردد.

از هر رایانه ای نباید برای خرید الکترونیکی استفاده کرد و اگر کاربران به هر دلیلی برای چند ساعت یا چند روز به کامپیوتر خود دسترسی ندارند، باید از خرید کردن با کامپیوترهایی مانند کافی نت ها یا سایت های عمومی خودداری نمایند، چرا که احتمال نصب بودن برنامه هایی که بتواند کلید واژه های شما یا رمز کارت ها را در خود ذخیره نمایند وجود دارد.

شاید باورش کمی سخت باشد اما بسیاری از مالباختگان در فضای مجازی کلید واژه یا رمز عبور بسیار ساده ای داشته اند که به راحتی قابل تشخیص بوده است. بهتر است رمزهای عبور را ترکیبی از کاراکترهای مختلف و با طول حداقل 8 کاراکتر باشد و رمز عابر بانک نیز اعداد مشابه، سال تولد و… نباشد.

ویروس ها هم گاهی منجر به سرقت اطلاعات بانکی کاربران می گردد، بنابراین تهیه یک آنتی ویروس معتبر قبل از خرید اینترنتی بسیار مهم و حائز اهمیت است. بسیاری از نرم افزارهای مخرب و جاسوسی به راحتی قادرند اطلاعاتی را که با کیبورد تایپ می گردد به دست آورده و بعضی از نرم افزارهای اسکرین رکوردر حتی قادرند از صفحه نمایش کاربران عکس و فیلم تهیه نمایند. پس همواره با نصب آنتی ویروس آپدیت شده با اطمینان بیشتری از عدم نصب این گونه بدافزارها می توان خرید اینترنتی مطمئن تری انجام داد.

نیازی به ثبت اطلاعات شخصی در سایت ها نیست، مثلاً اطلاعاتی از جمله رمز دوم کارت، CVV2 و تاریخ انقضا را نباید در هیچ سایتی ذخیره کرد و به هیچ فردی هم نباید اعلام گردد. حتی توصیه می گردد که اگر کاربران در حال وارد کردن این اطلاعات در سایت بانک خود هستتد و مرورگر از آنان درخواست می نماید که این اطلاعات را در حافظه خود ذخیره نمایند، بهتر با این درخواست مخالفت نمایند.

چک کردن درگاه بانکی و آدرس آن هم بسیار مهم است هنگام پرداخت اینترنتی کاربران به یک درگاه پرداخت بانکی متصل خواهند شد، اما باید مطمئن شوند که آیا واقعاً در درگاه بانک هستند یا خیر، برای اطمینان از این مورد باید دقت گردد در ابتدای آدرس درگاه HTTPS وجود داشته باشد و دوم آدرس درگاه بانک را چک نمایند.

ضروری است پس از انجام خرید آنلاین حساب بانکی آنالیز گردد تا از میزان مبلغ پرداختی اطمینان حاصل گردد. این مورد نسبت به موارد قبل تر خیلی به امنیت ربط ندارد اما رعایت کردن آن باعث می گردد که کاربر از تکمیل فرآیند خرید اطمینان پیدا کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4269

به "ساده ترین راهکارها برای جلوگیری از یک جرم پرتکرار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساده ترین راهکارها برای جلوگیری از یک جرم پرتکرار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید